بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۰
افزایش قیمت خودروی پژو پارس قابل پیش‌بینی بود! 

افزایش قیمت؛ ترمیمی برای آسیب ایران خودرو 

افزایش قیمت؛ ترمیمی برای آسیب ایران خودرو 
باتوجه به اصلاح نشدن قیمت خودرو در ۱۸ ماه گذشته که طی آن با تورم بالایی نیز مواجه بوده‌ایم، افزایش قیمت، می‌تواند جزء حقوق خودروساز شناخته شود.
کد خبر : ۲۸۰۰۳۲

به گزارش بورس نیوز، باتوجه به اصلاح نشدن قیمت خودرو در ۱۸ ماه گذشته که طی آن با تورم بالایی نیز مواجه بوده‌ایم، افزایش قیمت، می‌تواند جزء حقوق خودروساز شناخته شود. باتوجه به اینکه قیمت درب کارخانه پژو پارس تنها ۶۷۷ درصد رشد داشته، ایران خودرو افزایش بیشتر قیمت را به عنوان ترمیمی برای این آسیب در نظر گرفته است؛ بنابراین قیمت جدید خوروی پژو پارس، به مانعی برای زیان‌دهی شرکت ایران خودرو تبدیل خواهد شد. 

براساس این گزارش، باوجود حدود ۱۰۰ هزار نفر متقاضی خرید خودروی پژوپارس که در سامانه یکپارچه، ثبت نام کرده بودند، ایران خودرو به دلیل وضع استاندار‌های ۸۵ گانه توسط سازمان ملی استاندارد ایران، از تحویل خودروی پژو‌پارس به متقاضیان باز ماند. 
الزام اجرای استاندارد‌های ۸۵گانه، ۲۳ آبان ۱۴۰۲ به رسمیت شناخته شد و طبق اعلام سازمان ملی استاندارد، محصولات تولیدی صنعت خودرو باید بر اساس مجوز‌های لازم از جمله رعایت استاندارد‌های ۸۵گانه، فروخته می‌شدند. 

باتوجه به اینکه قیمت مناسب و محبوبیت خودروی پژو پارس، موجب جذب متقاضیان بسیاری شده بود که برای تحویل خودرو در موعد مقرر انتظار می‌کشیدند، صدای اعتراض به عدم تحویل، از چندین تجمع در مقابل نهاد‌های مربوطه ازجمله سازمان صمت برخاست تا سرانجام سازمان ملی استاندارد، تداوم تولید این خودرو را تا مشخص شدن نتایج مرکز آزمون بین‌المللی استاندارد، اعلام نمود. بنابر آنچه مهدی اسلام پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد در گفتگو با صدا و سیما مطرح کرد، زمان اعلام نتایج این آزمون، فروردین ماه ۱۴۰۳ مشخص شد. با در نظر داشتن انتشار خبر تداوم تولید، افزایش قیمت خودروی پژو پارس قابل پیش‌بینی بود! 

در اسفندماه، ایران خودرو اقدام به اخذ مجوز از از سازمان ملی استاندارد ایران کرده و همچنین این شرکت طی ارسال یک فراخوان به متقاضیان اعلام کرد؛ خریداران می‌توانند سورن پلاس XU۷ را با پارس جایگزین نمایند. 

عباس علی آبادی، وزیر صمت نیز در این باره اعلام کرد: «بعضی از خودرو‌ها ممکن است که در تطبیق با استاندارد‌ها نمره قبولی را کسب نکرده باشند، تلاش می‌کنیم که افرادی که ثبت نام کرده‌اند با اولویت، خودرو به آن‌ها تحویل شود.» 

باتوجه به اصلاح نشدن قیمت خودرو در ۱۸ ماه گذشته که طی آن با تورم بالایی نیز مواجه بوده‌ایم، افزایش ۵۰ درصدی نرخ درب کارخانه، می‌تواند جزء حقوق خودروساز شناخته شود. علاوه بر آن نرخ نهاده‌ها، از ابتدای سال ۱۳۹۶ تا پایان سال ۱۴۰۲، رشد یک هزار و ۴۸۹ درصد و دلار با رشدی یک هزار و ۴۲۴ مواجه بوده است؛ در حالی که قیمت درب کارخانه پژو پارس تنها ۶۷۷ درصد رشد داشته و ایران‌خودرو افزایش بیشتر قیمت را به عنوان ترمیمی برای این آسیب در نظر گرفته است؛ بنابراین قیمت جدید خودروی پژو پارس، به مانعی برای زیان‌دهی شرکت ایران خودرو که مدت‌ها بر اساس قیمت‌های پیشین به فروش محصول پرداخته است، تبدیل خواهد شد. 

با درنظر گرفتن نرخ‌گذاری‌های اشتباه، می‌توان این نکته را نیز متذکر شد که با وجود اعلام نرخ جدید پژو پارس، باز هم قیمت این خودرو با قیمت بازار آزاد، دارای اختلافی چشمگیر است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
پژو پارس مجوز افزایش قیمت گرفت
در بخشنامه ایران خودرو؛

پژو پارس مجوز افزایش قیمت گرفت

مشکلات اساسی خودروسازان مانع تولید محصولات باکیفیت است
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس‌نیوز بیان کرد؛

مشکلات اساسی خودروسازان مانع تولید محصولات باکیفیت است

ارسال نظر
نظرات بینندگان
سهامدار خرد
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۸
دولت کلاه بردار دست از جیب سهامداران خرد در بیار. پس واگزاری خودروسازا چی شد؟
سهامدار خرد
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۱
دولت از خودروسازا گورتو گم کن برو عوضی.